Nationale bijencampagne van start op BIC-bedrijf 't Gelders Eiland
Geplaatst op: 23-04-2012

"Mooi dat campagne kinderen erg aanspreekt"
Tholen - De nationale campagne 'Bijen houden van biologisch' is gisteren van start gegaan op BIC-bedrijf  (Biologisch InfoCentrum) 't Gelders Eiland. De lancering in de bloeiende biologische appelboomgaard van 't Gelders Eiland kon op veel belangstelling rekenen. De campagne is door Nature & More, Bionext, De Bijenstichting en De Bolster geïnitieerd. Dit in het kader van het Jaar van de Bij 2012. De bedoeling is om 400.000 zakjes met bloemenzaad te verspreiden, goed voor evenveel vierkante meters 'bijenbloemen'.

Bij de lancering in de biologische boomgaard in Lobith waren veel kinderen aanwezig, die erg enthousiast zijn over de actie. "Een jongetje vroeg me om 29 zakjes voor de hele klas", vertelt Alexis van Erp van Nature&More. Zijn collega Michaël Wilde bevestigt dit. "Mijn dochter deelt vandaag aan de hele klas bloemenzaadjes uit. Het is mooi om te zien dat de campagne ook kinderen erg aanspreekt, zij willen de bijen echt helpen."

De initiatiefnemers van de campagne willen echt de link leggen naar biologische voeding. De biologische werkwijze is immers niet alleen gezond voor jezelf, maar ook de bij profiteert van teelt waarbij geen chemische gewasbeschermingsmiddelen ingezet worden.

De organisatie was vooraf bang voor slecht weer, dit viel echter reuze mee. Op het moment van de officiële aftrap scheen zelfs het zonnetje. Imker Herman Schenk en Harmen Peters (eigenaar van de boomgaard) gaven samen met wat kinderen de officiële aftrap. Daarna gingen de kinderen de boomgaard in om een lange strook in te zaaien met de zaadjes.

Het mindere weer 's middags drukte de pret volgens Michaël niet. "De sfeer was zo goed dat de regenval de bezoekers ook niet hinderde. Men kon schuilen in de kraampjes." Op het evenement zijn ook mensen uit België en Duitsland afgekomen. "Velen van hen kwamen specifiek voor de bijen. En er was interesse van mensen uit het dorp en passanten."

De campagnelancering kon ook op veel media-aandacht rekenen, het Jeugdjournaal maakte een reportage en Hart van Nederland schonk zondagavond al aandacht aan de bijencampagne.

Bron: Biojournaal